Ontwerp en technische vragen

Hoe ontwerp ik mijn eigen kaart?

  1. Kies je kaart
  2. Klik op de knop ‘personaliseer’ om de kaart aan je eigen wensen aan te passen
  3. Voer met de design tool tekst in de overeenkomstige velden in. Voor het uploaden van een foto klik je eerst op de voorbeeld foto en vervolgens rechts in de ontwerp tool op ‘mijn foto gebruiken’

Let op: als je aan de linkerkant op ‘foto toevoegen’ klikt dan upload je weliswaar een foto, maar is de voorbeeldfoto nog niet weg. In dit geval valt de geüploade foto over de andere foto.

Let op dat je tijdens het ontwerpen van de foto regelmatig op opslaan klikt. Je kaart wordt dan onder mijn ontwerpen in je account opgeslagen zodat je deze niet verliest. Op deze manier kun je op een later tijdstip verder gaan met het ontwerpen van jouw perfecte kaart.

Hoe kan ik mijn ontwerp na de bestelling inzien?

Om te kijken hoe de kaart er precies uitziet, kun je via het account naar 'mijn bestellingen' gaan. Via de knop 'nabestellen' verschijnt de kaart opnieuw in het winkelmandje. Klik op de kaart om deze te bekijken.

Kan ik zelf foto’s toevoegen?

Ja, dat kan. Klik in de modelkaart eerst op de voorbeeldafbeelding en vervolgens rechts in de ontwerp tool op ‘mijn foto gebruiken’. Je kunt ook aan de linkerkant van de tool klikken op ‘foto toevoegen’. In dit geval upload je ook een foto, maar wordt deze over de andere foto heen geplakt. Let dus goed op welke van deze twee opties je kiest!

Hoe komen fotokaarten het beste tot zijn recht?

Wat belangrijk is aan een foto is dat het scherp is. Zorg daarom voor een hoge resolutie foto, die het liefst gemaakt is met een camera. Voor fotokaarten zijn het fijn velinpapier en parelmoerpapier uitermate geschikt. Deze hoogwaardige kwaliteitspapieren laten kleuren en illustraties optimaal naar voren komen. Voor de vintage liefhebbers raden wij het velinpapier bijzonder aan! Glansafwerkingen worden ook sterk aangeraden bij fotokaarten. Het verstevigt, beschermd en ziet er strak uit. Glansafwerking kunnen de foto’s wel iets donkerder maken, dus het is het beste om deze op te lichten in onze designtool.

Is de kwaliteit van mijn foto goed genoeg?

Jouw foto’s moeten in JPG formaat staan en een minimale resolutie van 300 dpi hebben. Wij raden je in het algemeen aan om alleen foto’s van goede beeldkwaliteit te gebruiken (scherpe foto’s met goede belichting). Wij raden foto’s af die met de webcam of met de smartphone zijn gemaakt omdat bij deze foto’s de beeldkwaliteit vaak niet toereikend is. De gele driehoek verschijnt zodra de afbeelding die je hebt geüpload een te lage resolutie heeft. Het waarschuwt je dat de foto niet scherp uit de drukkerij zal komen. Mocht je zelf niet kunnen oordelen of de afbeelding die jij wilt toevoegen scherp genoeg is, stuur dan je afbeelding naar contact@planet-cards.nl. Het professionele team zal gaan kijken of de afbeelding geschikt is of niet en zal je er advies over geven. Vergeet niet, we kunnen niet beloven dat de afbeelding die jij wilt geschikt is..


Het kan voorkomen dat de ontwerptool jouw foto's niet scherp weergeeft. Als de foto's van goede kwaliteit zijn maakt dit niets uit en worden ze scherp gedrukt. Als de foto's van te slechte kwaliteit zijn, verschijnt een waarschuwing in het scherm. Heb je twijfels over de kwaliteit van jouw foto's? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Waarom verschijnt mijn foto niet op de kaart, ook al heb ik deze geüpload?

Wanneer je moeite hebt met het uploaden van foto’s is het meest voorkomende probleem dat de beeldkwaliteit van de foto te hoog is. In dit geval kun je de foto’s over meerdere e-mails verspreid (1 foto per e-mail) aan contact@planet-cards.nl sturen. Ons professionele team zal jouw foto’s dan verkleinen naar een geschikt formaat voor de kaarten en terug sturen naar jouw e-mail adres.

Wat betekent de grijze lijn aan de buitenkant op alle kaarten modellen en waar moet ik op letten bij het plaatsen van tekst en afbeeldingen?

De grijze lijn maakt de snijrand zichtbaar van de kaart. Bij deze lichtgrijze lijn moet je er bewust van zijn dat er bepaalde delen weg kunnen vallen van de kaart. Dit kan oplopen tot 5 mm van de snijrand. Zet om deze reden geen belangrijke tekst en afbeeldingen bij de snijrand. Het zou zonde zijn als je kaart hierdoor net niet aan jouw verwachtingen voldoet. Wanneer je een afbeelding en/of illustratie toch op de kaart wilt hebben, zorg er dan voor dat je de afbeelding/illustratie een stuk over de snijrand heen sleept. Neem het zekere voor het onzekere en sleep de afbeelding/illustratie ruim over de snijrand. Hierdoor voorkom je witte randen op je zelf ontworpen kaart.

Hoe weet ik hoe de kleuren er uit komen te zien?

Tegenwoordig zijn alle computerschermen heel erg helder. Om die reden is de kleur licht verheldert en zal het uit de drukkerij er anders uit zien. De kleuren zullen in het echt wat donkerder uitvallen, en het kan ook heel erg aan de instellingen van de computer liggen.

Kan ik verschillende lettertypes gebruiken?

Een ander soort lettertype voor elke zin, het kan een heel mooi ontwerp worden. Waar men op moet opletten is dat de lettertypes niet verspringen, nadat je een nieuw stukje tekst hebt toegevoegd. Wanneer je losse stukjes tekst in een tekst blok wilt toevoegen, dan kan het lettertype automatisch veranderen. Let hier bij op, want het is zonde als je straks je kaartje op de mat krijgt en het toch net niet goed is.

Ik wil van eenzelfde kaartontwerp verschillende versies maken. Hoe doe ik dat?

Dit doe je gemakkelijk door de kaart in het winkelmandje te plaatsen. Onder de kaart vind je de knop 'kopiëren'. Als je op deze knop klikt, komt dezelfde kaart komt dan nogmaals in het winkelmandje te liggen. Deze kopie kun je dan aanpassen, bijvoorbeeld de tekst, kleuren of foto's. Door op de gekopieerde kaart te klikken, kom je terug in de ontwerptool om de aanpassingen te maken.

Ik wil tafelkaarten bestellen. Kun je deze op naam van de gasten af laten drukken?

Dit is helaas niet mogelijk. Een tip is om de namen per stuk met de hand op de kaarten te schrijven. Zo voeg je ook een persoonlijke noot aan de kaarten toe. De staffelkorting vervalt hierdoor echter wel.

Kan ik een kaartontwerp opslaan en de bestelling vervolgens later indienen?

Ja, dit is met onze ontwerptool mogelijk. Klik op ‘opslaan’ en de tool slaat het ontwerp op onder jouw account. Deze kun je vervolgens later verder bewerken en bestellen. Je vindt deze opgeslagen ontwerpen onder ‘mijn opgeslagen ontwerpen’ in je account.

Er gaat iets fout bij het betalen? Geen stress!

Het komt af en toe voor dat een betaling niet doorkomt (er is een bankstoring, toch per ongeluk weggeklikt, verkeerde betaalmethode. etc). Het ontwerp en de bestelling blijft in het systeem staan. De mogelijkheid bestaat om hetzelfde kaartje en/of ontwerp gewoon na te bestellen. Dit is heel eenvoudig en kun je doen in je eigen account. Klik op “Mijn account” .Hierna zie je op het dashboard en een overzicht van je “Recente orders”. Onder recente orders vind je het bestelnummer en in hetzelfde tabelletje vind je de knop nabestellen. Wanneer je hier op klikt dan zal je recente bestelling opnieuw worden besteld, en kan er betaald worden.

Hoe kan ik mijn kaart personaliseren?

Wanneer je gebruik maakt van illustraties van het internet, zorg er voor dat ze scherp zijn. Ben er van bewust dat je te maken hebt met snijranden. Zorg er voor met het maken van je eigen ontwerp dat je er op let of het ontwerp niet te klein is. Onze tip: maak het ontwerp net iets groter, zodat het over de snijrand komt. Houd rekening mee dat de kans bestaat dat afbeeldingen minder scherp worden, dit gebeurt wanneer je het ontwerp en/of illustratie/afbeelding groter maakt. Wanneer je toch nog niet helemaal zeker bent, kies de professionele controle optie en wij kijken het voor je na en kunnen je meer informatie geven over hoe het daadwerkelijke ontwerp er uit komt te zien. Onder onze rubriek ‘zelf kaartje maken’ bestaat ook de mogelijkheid om een kaart compleet zelf te ontwerpen met de blanco-modellen. Rechtsonder op onze homepage staat de link ‘tekst voorbeelden’: onder deze link vind je voorbeelden van citaten die op jouw kaart goed zouden staan.

Alle kaarten die voorzien zijn met het volgende teken met de tekst ”vrije kleur keuze”, deze hebben de mogelijkheid tot het aanpassen van de achtergrond kleur naar 1 van de 80 verschillende kleuren. Echter, bij sommige kaarten is het alleen mogelijk om een bepaald deel van de kleur van het kaartje te veranderen. Houdt hier dus rekening mee.

Sommige delen van onze kaarten zijn vooraf vastgesteld en kunnen alleen door ons grafische team veranderd worden. Wij rekenen een vast tarief van €20,- mocht je van deze optie gebruik willen maken. Deze €20,- kunnen met creditcard per telefoon betaald worden of met een overschrijving per bank. Na ontvangst van betaling sturen wij je dan binnen 48 uur het veranderde kaartmodel en wachten wij op je goedkeuring voor het drukken. Neem contact op met onze klantenservice in het geval van een verandering van deze aard: contact@planet-cards.nl. Wij behouden ons het recht voor om bepaalde ontwerp aanpassingen te weigeren als ze niet aan de ideeën van onze ontwerpers voldoen.

Bestaat de mogelijkheid tot een glanzende afwerking?

Dit is mogelijk. Voor een kleine vergoeding bieden wij de mogelijkheid om de kaart te voorzien van een glanzende coating. Daarnaast is het mogelijk om alleen de voor- of achterzijde of om beide zijden te voorzien van een hoogglans coating. De coating geeft een glanzend effect aan de kaart en beschermd deze ook extra tegen vuil en vocht. Deze hoogglans kaarten kunnen beschreven worden met watervaste stift.

De coating is alleen beschikbaar voor zijdemat papier. Bij alle andere papiersoorten is deze manier van coating niet mogelijk door de speciale eigenschappen van deze papiersoorten.